Твори мистецтва отримають цифрові паспорти
Уявіть собі, що у «Мони Лізи» можна було б взяти «відбитки пальців» ... Швидше за все, цю картину вже ніхто не намагався б вкрасти, бо перепродаж перетворилася б в нездійсненне завдання.
Створенням цифрової бази даних таких відбитків і займуться фахівці, що беруть участь у проекті FINGaRtPRINT, який фінансується Євросоюзом.
Картину Поля Гогена «Дівчина перед відкритим вікном» разом з іншими полотнами вкрали 16 жовтня з роттердамського музею «Кюнстхал».
Кожна картина має неповторними шорсткістю і хроматизм, що легко помітно в субмікронних масштабі. Тому фахівці і порівнюють цю інформацію про полотно з відбитками пальців.
Група дослідників знімає всі необхідні дані за допомогою ахроматичного конфокального профілометра, встановленого на механічній руці. Устаткування розташовується в 10 мм від картини, охоплюючи один квадратний сантиметр поверхні.
Потім створюється спектральний «відбиток пальців»: на ту саму ділянку направляється спеціальна камера, що записує характеристики відбитого від нього світла. Це дає, крім іншого, цінну інформацію про пігментах і барвниках, що використовувалися художниками. Наостанок вчені фотографують твори мистецтва веб-камерою, щоб задокументувати точне положення вибраної ділянки.
Зрозуміло, технологія дозволить запобігти не лише крадіжку, а й підробку. Наприклад, можна буде з'ясувати, чи та картина повернулася з реставраційної майстерні або музею, брало її в борг.
У майбутньому експертам належить врахувати також той факт, що характеристики живописних робіт можуть з часом змінюватися, і деколи важко встановити, чи то картину підробили, чи то вона зіпсувалася сама собою. Наприклад, фарби з льняного масла, акрил, різні органічні і неорганічні пігменти беззахисні перед сонячним і штучним світлом, пилом, забруднюючими речовинами. Так, лляне масло темніє. Можуть також утворюватися мікротріщини, що змінюють шорсткість картини ...
|